امیررضا زنگویی زاده

خوش امدید
امیررضا زنگویی زاده


بجای اینکه آرزو کنید کاش شخص دیگری بودید
به آن چیزی که هستید افتخار کنید.
هرگز نمی دانید چه کسی به شما می نگریسته
درحالیکه آرزویش این بوده که کاش جای شما باشد

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه


می‌خواهید چه کاره شوید؟

 آیا درس می‌خوانید، برای این که مجبور به تحصیل هستید یا این که مایلید فرد موفقی در زندگی باشید؟ شاید هم می‌خواهید بر دوستان و همکلاسی های خود سبقت بگیرید؟ یا این که تنها به بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی‌های خودتان علاقه‌مندید؟ می‌خواهید به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، خدمت کنید؟ یا می‌خواهید مسئولیتی را که در مقابل خداوند و خانواده دارید به انجام رسانید؟ و یا...

 

همه این‌ها اهدافی است که کم و بیش هر فردی به آن می‌اندیشد. مهم اینست که شما کدام مورد را انتخاب می‌کنید.هدف شما نگرش شما را بر زندگی و طبیعت معلوم می‌سازد و نشانگر شخصیت آدمی است. اگر به اهداف بلند و عالی فکر می‌کنید از شخصیت بزرگی برخوردارید. اگر می‌خواهید در آینده به جامعه، دوستان و خانواده کمک کنید و مشکلات آن‌ها را حل نمایید اهدافی بلند و عالی دارید. اما اگر اهداف کوچک و محدود باشند فعالیت و کوشش شما نیز ضعیف خواهد شد. آن وقت هیچ گاه انتظار نداشته باشید که بتوانید کارهای بزرگ انجام دهید.

 

اصولاً تمام انسان‌ها با ملاحظه هدفی که دارند به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

  1. گروهی اهداف قابل وصول و منطقی دارند، این گروه از انسان‌ها پیروز هستند؛ زیرا با توجه به موقعیت، امکانات و توانایی‌های خود گام برمی دارند و در زندگی هدف‌هایی را مشخص می‌کنند و با برنامه به هر یک نزدیک می‌شوند. آن‌ها برای هر دقیقه ارزش قائلند و هرگز وقت خود را بیهوده نمی‌گذرانند، هر روز می‌دانند به کجا می‌روند و چه کاری باید انجام دهند؛ برنامه ماهیانه و سالیانه آن‌ها نیز در تعقیب هدف‌هایی که مشخص کرده‌اند روشن است.
    هدف و انگیزه درس خواندن یعنی چه؟ (1)

  2. گروهی، اهدافی خارج از توانایی و امکانات خود در نظر می‌گیرند که رسیدن به آن اهداف برای آنان غیرممکن است. آیا به نظر شما با تفنگی که دویست متر برد دارد می‌توان به هدفی که در سیصد متری است شلیک کرد!؟ هرگز ممکن نیست. به قول قدیمی‌ها، برداشتن سنگ بزرگ نشانه نزدن است.
  3. گروهی نیز اهدافی بسیار کوچک انتخاب می‌کنند، این گروه از توانایی‌هایی که خداوند به همه انسان‌ها داده است غفلت کرده و آن گونه که باید خود را نشناخته‌اند. آن‌ها دایره فعالیت‌هایشان را محدود ساخته و کمتر از امکانات واستعداد های خود بهره می‌برند.
  4. گروهی هیچ هدف سازنده و خوبی را در زندگی دنبال نمی‌کنند. آنان افرادی هستند که نمی‌دانند برای چه زندگی می‌کنند و در مقابل زندگی چه مسئولیت‌هایی دارند. این گروه در برابر حوادثی که برایشان اتفاق می‌افتد کم طاقت هستند و خیلی سریع خود را می‌بازند. آن‌ها هرگز توانایی حل مشکلات و مبارزه با سختی‌ها را ندارند.
    هدف و انگیزه درس خواندن یعنی چه؟ (1)

هدف‌ها طرح‌های کار هستند و کسانی که مایلند موفق باشند روی طرح‌های کار فکر می‌کنند و به آن‌ها تعهد دارند. حال با توجه به نکات بیان شده از خود بپرسید که از کدام گروه هستید؟ در نهایت، شما می‌توانید برای رسیدن به هدف‌های بزرگ از والدین، معلم‌ها و افراد مطلع و دانا کمک بگیرید.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۱۲
امیررضا زنگویی زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی